ضمن تبریک فرارسیدن روز جهانی کوروش بزرگ به همه ی ایرانیان و ایران دوستان ابتدا چند خطی درباره پست نازپری توضیح بدهم… احتمالا از خودتان پرسیدید که این پست چه ربطی به باقی پستها داشت..مختصرا بگویم که چند هدف داشتم: یکی اینکه علامت سوالی برای همه ی شما درست کنم که بعد از خواندن آن برایتان بوجود میاید..حقیقتا این علامت سوال را صرف نظر از موضوع آن دوست بدارید و جدی بگیرید…علامت سوال را برای خود نمادی از حقیقت یابی بدانید و آن را پاس بدارید…دوم اینکه حصار دور خود را بشکنید و عاشقانه و بدون بدبینی به یکدیگر زندگی کنید.خیلی از شما اگر به خودتان دقت کنید میبینید که به دلایل واهی از ارتباط با دیگران خودداری میکنید…همیشه به رندگی بله بگویید…این پیامهای پست قبلی من بود هرچند این حقیر را جایگاهی برای این گستاخی نبود.
——————————————————————
درباره تابلویی که امروز میخواهیم بحث کنیم لازم است چند خطی درباره تاریخ آن بدانیم..که این متن را از سایت اشتهارد میاورم.
مورخین درباره ایام کودکی کوروش چنین نوشته اند. آزیدهاک پادشاه ماد شبی خواب خوف انگیزی دید و تعبیر آن را از مغان خواست، مغان گفتند خطری متوجه سلطنت خواهد شد.

آزیدهاک ناچارجانب احتیاط را در نظر گرفت و همواره مراقب امور کشور بود و برای آن که کسی که داماد وی می گردد باعث چنین خطری نشود، دختر خود ماندانا را به ازدواج کمبوجیه (کامبوزیا) پادشاه سرزمین پارس و انشان که دست نشانده دولت ماد و مردی سلیم وفروتن بود درآورد. اتفاقا چندی بعد، پادشاه خواب دید از شکم دخترش تاکی رویید و شاخ و برگ آن بر تمام آسیا گسترده شده است.وی ازمغان تعبیر این خواب را خواست مغان گفتند دختر داری پسری خواهد که بر تمام آسیا تسلط خواهد یافت.[…]…زیدهاک این طفل را به وزیر خود هارپاک سپرد تا او را به قتل برساند. هارپاک که مردی عاقل و دوراندیش بود، از کشتن این کودک خودداری کرد و او را به چوپان شاهی که مهرداد نام داشت داد و اجرای فرمان شاه را به عهده وی محول نمود. تصادفا در همان روز سپاکو، زن چوپان طفلی زائید که مرده به دنیا آمد. مهرداد کورش را به جای این طفل نگاه داشت و کودک مرده را بیابان طعمه جانوران ساخت و در ظاهر دستور هارپاک را هم به کار بست.[…]..از این قضیه پدر و مادر او استفاده کرده خواستند نجات یافتن او را در میان مردم بسان واقعه ای خارق عادت جلوه دهند و بای این مقصود منتشر کردند، که کوروش را سگ ماده شیر داده و بزرگ کرده، زیرا(سپاکو) در زبان مادی به معنی سگ ماده است و همین انتشارات باعث افسانه ایست، که درباره کوروش گفته می شود. بعد هرودوت حکایت خود را دنبال کرده چنین گوید:
کوروش در دربار پدر خود کبوجیه(که پادشاه پارس و دست نشانده ماد بود) بزرگ شد. در ابتدا او در خیال شورانیدن پارس بر ماد یا تاسیس سلطنت بزرگی نبود.
و اما نقاشی زیر که بر اساس داستان بالا کشیده شده است را ببینید.
kingcyru
Childhood of King Cyrus

Oil on canvas, 75 x 110 cm
The Hermitage, St. Petersburg
این نقاشی توسط ( MilanoVASSALLO, Antonio Mariab1620-1664/72) کشیده شده است..همانطور که میبینید چوپان و همسر او در حال تماشای کوروش بزرگ هستند که در حال نوشیدن شیر میباشد…با توجه به نمادهایی که در تصویر به کار رفته و همچنین داستانی که در بالا گفتم و نیز توجه به فرهنگ غربی میبینیم که به هیچ وجه قصد توهینی در کار نبوده است.
نمادهایی که در این تابلو به کار رفته است یکی تاج شاهی و عصای شاهی و ردای آن میباشد..تاج و عصا را بر روی سنگی که سمت راست تصویر کشیده شده است میبینید و ردای قرمز رنگ که هر سه اینها نماد امپراتوری میباشد.
نماد بعدی به کار رفته در اینجا فرشته چنگ زن در بالای سنگ است.Angelic harpist پیام آور شادی و صلح است و اشاره به ارمغان آوردن صلح و شادی توسط کوروش میباشد…نماد دیگر که در پایین میبینید کودک شیپور زن است.The trumpeter angel منادی درستی و صداقت است..اشاره به اینکه کوروش پادشاهی درستکار و با صداقت است.و اما کلاهخودی که در سمت راست و پایین میبنید میتواند نمادی از این باشد که به هر حال قدرت برای هیچ کس پایدار نمیماند و روزی هر قدرتی سرنگون خواهد شد هرچند که کوروش با عدالت زندگی کرد اما در نهایت بعضی از فرزندان او نتوانستند همانند او باشند.
————————-
اثر بعدی که باهم میبینیم «نشان دادن نقشه بیت المقدس به کوروش کبیر» و یا به تعبیری»حضور شاهزاده یهودی در پیشگاه کوروش است»میباشد.متاسفانه تنها عکسی که توانستم از آن پیدا کنم همین بود و عکس دیگری که بسیار کوچک بود و امکان بررسی آن وجود..
herbew
300px-VanLooZerubabbelCyrus

Jacob van Loo 1614-1670
متاسفانه این نقاشی در اینترنت بررسی نشده است و فقط چند سایت یهودی و عبری زبان به آن پرداخته اند که کار بررسی را مشکل کرد.
شخصیت اصلی تابلو همان کوروش بزرگ است که با ردای قرمز رنگ میبینید.نکته ای که جلب توجه میکند این است که شاه در کاخ خود نیست و همچنین تاج شاهی ندارد.علت آن است که این اتفاق بعد از نجات یهودیان و در همان مکان رخ میدهد پس طبیعی است که شاه در قصر خود نیست و شرایط بعد از جنگ را دارد.
شخصیت بعدی Zerubbabel است که همان فردی است که در حال نشان دادن نقشه بیت المقدس است.این اسم یک نام عبری است که به معنی زاده شده در بابل میباشد.او ولیعهد آن زمان برای یهودیان بود و همچنین سرگروه اولین گروهی بود که به اورشلیم بازگشتند.
در عهد عتیق هم از این فرد به عنوان قهرمانی که باعث بازگشت یهود به سزرمین خود شدند اشاره شده.
فردی که در بین کوروش و یهودی مورد اشاره ایستاده دانیال نبی است که در آن زمان ملازم و ندیم کوروش بود و قبلا در نقاشی رامبراند از او صحبت کردیم.
خوب است فرازی چند از سخنان این مرد بزرگ را با هم مرور کنیم:
1)من امروز اعلام می کنم که هر کسی آزاد است که هر دينی را که ميل دارد بپرستد و….
2)من تا روزی که به ياری مزدا زنده هستم و سلطنت می کنم نخواهم گذاشت که مردان و زنان به عنوان غلام و کنيز بفروشند و حکام و زير دستان من مکلف هستند که در حوزه حکومت و ماموريت خود مانع از فروش و خريد مردان و زنان بعنوان غلام و کنيز بشوند و رسم بردگی بايد به کلی از جهان برافتد.
3)من تا روزی که پادشاه ايران هستم نخواهم گذاشت کسی به ديگری ظلم کند
4)هرگز سلطنت خود را بر هيچ ملتی تحميل نخواهم کرد و هر ملت آزاد است که مرا به سلطنت خود قبول کند يا ننمايد
5)دين و آئين و رسوم ملتهائی که من پادشاه آنها هستم محترم خواهم شمرد و نخواهم گذاشت که حکام و زير دستان من دين و آئين و رسوم ملتهائی که من پادشاه آنها هستم يا ملتهای ديگر را مورد تحقير قرار بدهند يا به آنها توهين نمايند.
———
پ.ن: اطلاعات ناقابل این تابلوها رو از نزدیک 30 منبع جمع کردم و اگر ناقص هستش قصور از من نیست.
منابع:
http://www.zartosht.5u.com/hakha-kourosh-1.htm
http://www.answers.com/topic/zerubbabel
http://en.wikipedia.org/wiki/Genealogy_of_Jesus
http://www.eshtehard.net/modules/smartsection/item.php?itemid=462
http://www.wga.hu/frames-e.html?/html/v/vassallo/kingcyru.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Cyrus_the_Great
و …