مطلبی که در پی می آید احتمالا برایتان جذاب خواهد بود، زیرا شاید چنین نقاشی های محرمانه ای را قبلا دیده باشید اما از چگونگی ترسیم آن و یا علت ترسیم آن سر در نیاورده باشید! این مطلب در واقع ترجمه ای است از Rain Noe مقاله نویس بخش ادبی وبسایت Core77.

اما یادداشت امروز ما از این نقاشی شروع می شود که احتمالا قدیمی ترین و معروفترین در نوع خود می باشد.

(c) West Highland Museum; Supplied by The Public Catalogue Foundation

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این نقاشی مربوط به سال 1745 میلادی است و در موزه ای در اسکاتلند نگه داری می شود. در این تصویر مقادیری رنگ نامفهموم بر روی یک سینی ترسیم شده است که از انعکاس آنها بر روی استوانه یک تصویر به وجود آمده است. در واقع هنگامی که این نقاشی ترسیم شد، تلاش برای یک خلاقیت ساده نبود، بلکه نقاش گمنام می خواسته است یک تصویر محرمانه در یک فضای سیاسی اجتماعی ویژه داشته باشد..

، داستان از این قرار است که در سال 1745 میلادی ، یک شاهزاده اسکاتلندی تلاش می کند تا انگلستان را فتح کند، البته او شکست می خورد و به فرانسه فرار می کند، در این میان دولت انگلیس برای انتقام گرفتن از این شاهزاده، داشتن تصویر او را در خانه های اسکاتلندی های طرفدار او ممنوع می کند . در واقع در آن تاریخ هر کسی که تصویری از این شاهزاده داشته است می بایستی نابود کند. در این میان، یک نقاش خلاق یک نقاشی آبستره مانند بر روی سینی ترسیم می کند که در نظر اول هیچ شباهتی به شاهزاده ندارد، اما با گذاشتن آیینه استوانه ای در محلی خاص از این تابلو می توان تصویر کامل را دید.

امروزه این تکنیک نقاشی کردن را anamorphosis می نامند. و در جاهای جالبی می توان از آن استفاده کرد. مثلا در فنجان ها!

0anamorphiccylinders-006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

روش ترسیم به این صورت است که باید به تصویر روی استوانه نگاه کنید و نقاشی را ترسیم کنید. مثل این

Capture

 

 

 

 

 

حتی می توان از آن در مجسمه سازی هم استفاده کرد.

0anamorphiccylinders-010