Noli me Tangere

این عنوان آهنگین که به زبان لاتین نوشته شده دردسرهای زیادی برای کلیسای کاتولیگ به وجود آورده است. معنی فارسی  عبارت لاتین بالایی » به من دست نزن» یا » من رو لمس نکن»  می باشد. داستان از این قرار است که در انجیل john که یکی از اناجیل بدون اعتبار از نظر «کلیسای کاتولیگ» می باشد داستان زیر آمده است :

در حالی که (مدتی پس از مصلوب شدن عیسی) مریم مگدالنا در مزرعه ای در حال کار کردن بود عیسی  که در حال عروج به سمت پدر آسمانی خود بود در مسیر خود او را می بیند که در حال گریستن است. از فرشته ای می پرسد که چرا او گریه می کند؟ پس از آن نام «ماری» را صدا می کند. ماری که او را قبلا با باغبان اشتباه گرفته بود ناگهان متوجه می شود که مسیح او را صدا زده است و می خواهد که او را در آغوش بگیرد اما عیسی به او می گوید به » به من دست نزن زیرا که هنوز به نزد پدر خود نرفته ام «

این خلاصه داستان بود و اما سوالهای زیادی که پیش می آید را با هم مرور می کنیم:

چرا نباید ماری به مسیح دست بزند؟ چرا عیسی عروجش اینچنین طولانی شد؟ چرا باید قبل از رسیدن به پدر حتما ماری را ببیند؟ و چرا های بیشماری که به ذهن شما هم رسیده… اما چرا تابلوی فراآنجلیکو را از میان چندین ورژن از این تابلوها که توسط نقاش های دیگر نیز ترسیم شده است ر انتخاب کردم؟ دلیل آن این است که تحلیلگران عقیده دارند که این تابلویی است که به صورت کنایه اشاره می کند که ماری همسر عیسی است.

بد نیست برای شروع همین تابلو را با نقاش های دیگر ببینیم : همین عنوان توسط  تینتورتو ، گیوتو ، تیتاین ، کانو و نقاشان دیگر ترسیم شده است. همان طور که می بینید تینتورتو مثل همیشه یک اثر زیبا و البته احساسی ترسیم کرده است و در کنار آن گیوتو که البته 2 تابلو با همین عنوان دارد اثری مرموز پدید آورده که شاید ارزش بررسی در پست جداگانه را داشته باشد. همچنین کتابی تحت همین عنوان به زبان اسپانیایی نوشته شده که بسیار پرفروش است و خلاصه آن در این پیوند وجود دارد و بد نیست دوستان کتاب دوست خلاصه ای از آن را برای ما بنویسند.

و اما تابلوی فرا آنجلیکو :

NOLI ME TANGERE

ایتدا باید یادآور بشوم که شاید نتوان در یادداشت کل مطالب مربوط به تابلو را بگویم و ترجیحا در بخش نظرات به مرور مطلب تکمیل می شود. این اثر به صورت فرسک ترسیم شده است. عیسی را به صورت یک مزرعه دار یا باغبان میبینید که البته این موضوع فقط به کمک یکی از ابزارهای باغبانی (تیشه؟) که بر دوش خود گذاشته مشخص می شود. به عبارتی ظاهر سازی ناشیانه… و ماری مگدالنا در حالی که هاله ای نور به دور سر دارد با لباسی به رنگ صورتی که رنگی ابهام آمیز است ترسیم شده است. ابهام آمیز از آن جهت که ترکیب رنگ خون  و سکس یعنی قرمز با رنگ بی گناهی و پاکی یعنی  سپید می باشد. شاید به معنی » سکس پاک » یا همان ازدواج است !!!

در این میان حالت پاهای عیسی عجیب است.گویا در حال رقص و عدم تعادل می باشد و موضوع بعدی خانه غار گونه که  ماری در کنار آن زانو زده می باشد که نمادی قوی زنانه است و در نهایت درخت نخلی که در مرکز تصویر می بینید که قبلا مفصلا درباره آن بحث کرده بودیم که داوینچی نیز از آن برای  بیان عقاید گنوستیک خود استفاده می کرده است.

خوب به نظر مطلب طولانی شد…باقی بحث برای بخش نظرات…