رازی که داوینچی در «بانوی صخره ها» پنهان کرد
ژوئیه 20, 2009
kingfoska
نقاشی بزرگان و تفسیر وتحلیل مفاهیم, آثار داوینچی و تحلیل و تفسیر آنها, بانوی صخره ها
Madonna of the Rocks, مریم مقدس, مسیح, نمادها, هاله, کلیسا, انجمن سری اخوت, بانوی صخره ها, باکره, داوینچی, راز, زن, سمبلها
این اثر 2بار توسط کلیسا سفارش داده شد..در واقع در طرح اولیه که توسط داوینچی در سال 1486کشیده شد تابلو توسط کلیسا به دلیل آنچه که نشانه هایی از ضدیت با مسیح درآن دیده میشد رد شده است…در سالهایی که داوینچی از طرف کلیسا این سفارش را دریافت کردبه اندازه کافی به شهرت استفاده از سمبلها و نمادها در تابلو های خویش رسیده بود به همین دلیل بود که کلیسا با بدبینی خاصی ابرادهایی از طرح گرفت.در تابلوی اول کودک سمت چپ که مسیح است در حال عبادت کردن به سمت یک موجود نامریی در سمت راست تابلو است جایی که مریم مقدس دست خود را گویا بر روی سر این موجود نامریی قرار داده است و زنی که در سمت راست تابلو است به نام انجل اوریل انگشت خود را به صورتی آورده است که گردن این روح نامریی را قطع کرده است…این صحنه ای است که کلیسا با آن مشکل داشت و داوینچی در تابلوی بعدی به قرار دادن یک صلیب در دستان مسیح!! و پایین آوردن دست زن سمت راست تابلو و قرار دادن هاله ای بر سر مریم مقدس این مشکل را حل کرد…اما با این وجود پس زمینه تابلو را در سیاهی فرو برد تا اعتراض خود را نشان دهد.همانطور که میدانید داوینچی جزو انجمن سری اخوت بود و اهداف این انجمن به طور کامل مشخص نیست اما تا حد زیادی در تضاد با قسمت ناپاک کلیساست.در حال حاضر نقاشی اولیه در موزه لوور پاریس و دومی موزه ملی لندن است.
به هر حال در بنا به اعتقاد نماد شناسان و متخصصان کلیسا در هر 2 بار فریب خورد و داوینچی پیام خاص خود را رساند.در واقع آنچه که داوینچی در این تابلو مخالفت خود را با آن ابراز داشته تولد عیسی از مادر باکره است.در هر 2 تابلو مریم مقدس بر روی زمین مسطحی نشسته در درونی غاری که بالای سر او صخره هایی به شکل آلت مردانگی در تصویرهایی که تجسم کننده ی زهدان زنانه است فرو رفته اند و در نهایت این تصاویر به طریقی کامل شده اند که شبیه به کلیسایی از کار در میایند.غاری شبیه به کلیسا که جزییات آن از عمل طبیعی تولید مثل شبیه سازی شده
باتوجه به مباحث مطرح شده در این پست و در سایت بالاترین توضیحات زیر ضروری است:
شخصیت های این تابلو مریم باکره در وسط تابلو…یحیی در سمت چپ تابلو و عیسی ,کودک سمت راست تابلو است و فرشته ای که در سمت راست تابلو است این نظر تقریبا در اکثر منابع آورده شده ولی عده ای کودک سمت چپ را عیسی میشناسند..نکته بعدی در تابلوی اول است که دوستان اشاره کردند و آن این است که گویا بدنی که برای فرشته تصویر شده بدن مردی است که انگشت خود را به طور خصمانه به سمت مسیح گرفته و فرشته به سوی او لبخند میزند..این حالت انگشت بی شباهت به آنچه در شام آخر میبینیم نیست..این موضوع توسط کلیسا ایراد گرفته شد و در ویرایش بعدی هم بدن مرموز حذف شده و هم اگر دقت کنید جهت نگاه فرشته عوض شده و دیگر لبخند نمیزند
دوست داشتن در حال بارگذاری...
مرتبط
سینا
ژوئیه 20, 2009 @ 11:54:13
سلام . تاریخ آفرینش اثر را 400 سال بعدتراز تاریخ درست و واقعی ذکر کردین .امیدوارم تصحیح بفرمایین .
kingfoska
ژوئیه 20, 2009 @ 11:57:38
ممنون سینا جان..اشتباه لپی بود
سینا
ژوئیه 20, 2009 @ 12:13:10
اثر اول :
نام : مدونای صخره ها (1482-1486)
اثر دوم :
نام : باکره صخره ها (1506- 1508).
من با نظر آخر مخالفم که صخره ها بصورت آلت مردانه اند .مگر صخره ها باید شکل چی باشن ؟به پس زمینه نقاشی های داوینچی بیشتر نگاه کن .مگر اینکه بخواد همه ی پس زمینه ها را به شکل آلت بکشه که نطقی نیست .
در مورد عضویت در انجمن صهیون هم ، بسیار ابهامات وجود داره . داوینچی چهره ای راز آلوده که داستان ها و افسانه های زیادی رو بهش آویختن و می توان بیشتر آویخت .
شما رو در پیوند هام اضافه می کنم .(این به معنی تبادل پیوند نیست .هر طور خودتان مایلین )
kingfoska
ژوئیه 20, 2009 @ 12:20:59
البته این نظر شخصی من نیست.ولی من با این نظر موافقم.با توجه به روحیه نمادگرایی داوینچی بسیار محتمل هست.و همچنین میتونست غاری که میکشه بدون او حالت صخره باشه که چند بار روش تاکید کرده…راستی سایت شما چیه؟
خرمگس
جون 02, 2010 @ 14:15:28
مادونا،باکره و عذرا همه به یک معنی هستند،ملاک شما برای اسم گذاری چیه؟
سینا
ژوئیه 20, 2009 @ 15:38:25
روی اسمم کلیک کن .
تیپاکس
ژوئیه 20, 2009 @ 21:51:51
فک کنم تو کتاب راز داوبنچی همچین تحلیلی رو دیده بودم . خیلی کتاب جالبی بود . ولی بعدش هر چی گشتم دیگه کتابی راجب نماد شناسی پیدا نکردم . اگه می شناسیم خوشحال می شم بهم معرفی کنین
ممنون
kingfoska
ژوئیه 20, 2009 @ 21:56:26
انسان و سمبلهایش از پرفسور یونگ
اسطوره ای نو از پرفسور یونگ
فرهنگ مصور نمادهای سنتی از جی سی کوپر
فرهنگ نگاره ای نمادها از جیمز هال
تیپاکس
ژوئیه 21, 2009 @ 11:01:02
مرسی برای کتاب ها
محمد
ژوئیه 20, 2009 @ 22:55:43
بسیار عالی بود
موفق باشی
kingfoska
ژوئیه 20, 2009 @ 22:58:29
با تشکر از کامنت های کاربرای بالاترین به زودی مباحثی که در کامنتها مطرح شده بود را به پست اضافه میکنم
sima
ژوئیه 20, 2009 @ 23:42:32
سلام فوسکا،
جالب بود لینکت. من با توجه به سوالهایی که توی بالاترین شده لازم دیدم چند تا نکتهرو اضافه کنم چون خودم اونجا عضو نیستم.
اون کودک سمت چپ تابلو مسیح نیست بلکه ژان بابتیست همون یحیی تعمید دهنده هست. اصلا تعمید دادن از اسم این قدیس میاید. (بابتیزم= غسل تعمید دادن) میبینید که دستاشو به نشانه نیایش مسیح آورده بالا. اون کودک سمت راستی مسیحه که ۲ انگشتشو به نشانه مغفرت بالا آورده (نشانی مسیح در اکثر نقاشیها بالا آوردن ۲ انگشت هست).
زنی که در مرکز تابلو هست همون مریم عذرا (مدونا) مادر مسیح هست، مریم مجدلیه (ماریا ماگدالنا=) زن دیگریست که در این تابلو نیست. مجدلیه در تاریخ به عنوان زنی که توسط حضرت مسیح مغفرت میابد و در رکاب وی میماند، یاد شده. در کتاب راز داوینچی، دان براون ادعا میکند که مریم مجدلیه همسر مسیح بوده و از وی آبستن بوده. این مطلب البته جای دیگهای تایید نشده. نکتهٔ مهم برای بررسی آثاره هنری اینه که بیشتر از اینکه به رمانهای تخیلی رجوع بکنیم باید به کتب تاریخ هنر مراجعه بکنیم. چون اینگونه رمانها، منابع قابل استناد درستی نیستن.
در این شکی نیست که داوینچی داستانهای کلیسا رو ۱۰۰% قبول نمیکرده و نظر خودشو به نحوی قالب میکرده در نقاشیهاش. اینم بر میگرد به دوران رنسانس، که توش انسانهای آگاه بیشتر به قدرت عقلشون مراجعه میکردند تا دینشون و کم کم داشتند قدرت کیلیسارو به نحوی زیر سوال میبردند.
من اتفاقا دارم روی یک وبلاگ درست میکنم که دقیقا تاریخ هنر با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی سیاسی و دینی بررسی میکنم. راهش که انداختم، خبرتون میکنم.
مرسی
kingfoska
ژوئیه 20, 2009 @ 23:56:07
سلام..از کامنتتون ممنون…اجازه بدین کمی تحقیق کنم بعد اصلاح کنم…شما هم اگه منبعی دارین بگین
shamaayel
ژوئیه 21, 2009 @ 00:57:45
ا سلام
یک اشتباهی در نظر دوستمان صورت گرفته
کودک سمت راست تصویر یحیی است و کودک سمت چپ عیسی
از دستی که مدونا بر روی عیسی گذاشته مشخص میشود
در ضمن این یحیی بوده که عیسی را غسل تعمید میده
و نشانه و حالت تعمید را به خود گرفته با دو انگشت
در ضمن در تصویر دوم صلیب هم بر دوش عیسی قرار گرفته نه یحیی
و نکته دیگر در نقاشی اول مریم مجدلیه زن سمت راستی است
ولی در دومی به حالت بال مانندی که برای زن قابل تصور است
می توان گفت که فرشته ای ترسیم شده است
Ria
ژوئیه 21, 2009 @ 00:59:29
سپاس از پست جالب و بدردخورت
باز هم ممنون
sima
ژوئیه 21, 2009 @ 01:07:51
من در مورد صحت یا سقم مطلب شما چیزی نگفتم. مطلبی که من گفتم در مورد اجزای تشکیل دهندهٔ اثر بود که در کتابهای تاریخ هنر قابل خواندن هستند، یکی از این منابع در این مورد کتاب «تاریخ زیبایی و تئوری هنر از دوران آنتیک تا قرن ۱۹ میلادی» از گوتز پوخات هست که البته به فارسی ترجمه نشده و به زبان آلمانی هست.
سینا
ژوئیه 21, 2009 @ 01:33:26
درود . انگار بحث بالا گرفته .
کودک سمت چپ مسیحه . شاید حق با سیما خانوم باشه که علامت مسیح دو انگشتش باشه ولی در این نقاشی این علامت درست نیست .به صلیبی که همراه کودک هست نگاهی بیاندازید ؟
زنی که شمایل عزیز اشاره کرده اند ، اوریل( فرشته ) است .در هیچ منبعی اشاره نشده که مریم مجدلیه است . و در هر دو نقاشی اوریل را با بال می بینیم .با این وجود تفاوت آرا در بین کارشناسان زیاده.نویسنده ی کد داوینچی هم مثل ما نظر شخصیشو گفته و منبع نیست .همین طور که نظر کارشناسان خبره هم منبع 100 درصدی نیست .
داوینچی و هزاران راز تا همیشه ما رو مشغول می کنه و می تونیم داستان ببافیم و تئوری بپردازیم .
sima
ژوئیه 21, 2009 @ 01:54:07
اگر تاکیدی بر نظر خود دارید لطفا با ذکر منبع بگویید. ۱-مریم مجدلیه اصلا در این تابلو وجود ندارد. ۲- اجزای این ۲ اثر با توجه به داستان پیش زمینه خلقشان در دوران رنسانس کاملا قابل شناسایی هستند، البته برای هنر شناسان. ۳- کودک سمت چپ به خلاف تصور عموم، یحیی هست و نه مسیح (باز اشاره میکنم که مسیح با ۲ انگشت بالا گرفته به نشانه مغفرت قابل شناسایی هست و مسلما مسیح برای یحیی زانو نمیزند، صلیب بر دوش کودک نشانه مسیح بودن وی نیست)، مسیح در این تابلو، کودک سمت راست است. ۳-زنی که سمت راست تصاویر دیده میشود فرشته اوریل هست که لزوما نباید با پر نشان داده میشده. ۴-این تابلوها دقیقا در زمانی کشیده میشوند که فرقهٔ حکم بر کلیسای سن فرنسسکو گرانده بر این باور بودند که هنرمند، دین شناس نیست و به هنرمند حتی رنگهای مورد نظر و شخصیتها دیکته میشدند و هنرمندان کم کم با خلق آثار این چنینی، تفکر خود را نشان میدادند. ۴- تابلوی اول در سال ۱۴۹۹ به درباره پادشاهی فرانسه برده بوده شده و امروز در موزهٔ لوور هست. اثر دوم در کلیسای مذکور در میلان میماند و با گذشته زمان و خرید فروش شدن به موزهٔ ملی لندن میرسد. در هر ۲ موزه میتوانید این آثار رو مشاهده و در موردشون بخوانید. علاوه بر اون رجوع به کتب تاریخ هنر هم راه آسانی هست.
kingfoska
ژوئیه 21, 2009 @ 09:06:20
سلام…اولا من دریاره مریم مجدلیه در پستم حرفی نزدم و نمیدونم خطابتون من بودم یا نه..
درباره مسیح هم اختلاف هست اما منابعی که من رو مجاب کرد که سمت چپ رو به عنوان مسیح بنویسم سایت های معتبر زیر هستش
http://dsc.discovery.com/convergence/davinci/explore/madonna.html
در منبع زیر یحیی نفر سمت چپ هست اما همونطور که نوشته در کتاب راز داوینچی این رو برعکس کرده
http://secretsbehindthedavincicode.wetpaint.com/page/Madonna+of+the+Rocks
و نهایتا در سایت زیر که باز هم میگوید نفر سمت چپ عیسی است…
http://www.lairweb.org.nz/leonardo/rocks.html
من فکر میکنم بهتر بود که هر 2 دیدگاه رو مینوشتم..احتمالا این موضوع رو اضافه میکنم
sima
ژوئیه 21, 2009 @ 02:13:47
در مورد این که نمیشه در مورد داستان این تابلوها ۱۰۰ % مطمئن بود که صحیح هستند یا نه شکی نیست و همون طور که در پستهای قبلیم گفتم. من باز میگم که به اجزای تشکیل اثر اشاره کردم که شامل شخصیتها میشند. در این مورد شکی وجود ندارد حداقل این نکاتی هست که تمام تاریخ هنر شناسان تاکید میکنند که در این ۲ اثر چه کسی، چه شخصیتی هست. اگر جای شکی باشد، بر سر داستانی هست که پشت خلق این اثر هست و همون طور که خودتونم اشاره کردین، داوینچی همیشه هنرمند مرموزی بوده.
Top Posts « WordPress.com
ژوئیه 21, 2009 @ 03:41:18
سینا
ژوئیه 21, 2009 @ 05:47:16
اگر مبنا نظر اکثریت کارشناسان است . پس کودک سمت راست عیسی است .
reza
ژوئیه 21, 2009 @ 08:49:50
من خيلي جستجو نكردم اما نظر سيما قانع كننده تره
بوف بصیر
ژوئیه 21, 2009 @ 09:29:40
لذت بردم. هم از مطلب شما و هم از کامنت های سیما.
شاد باشید
زیون
ژوئیه 21, 2009 @ 10:38:15
بسیار بسیار پست عالی و خوبی بود.
در مورد این مرد اگر تحقیق کردید من رو هم خبر کن دوست عزیز
http://it.tinypic.com/r/2poz9m0/3
kingfoska
ژوئیه 21, 2009 @ 10:45:11
زیون عزیز درباره توضیح مختصری دراصلاحاتی که به تازگی اضافه کرده ام داده شده اما اینکه هدف نقاش دقیقا چه بوده کاملا برایم روشن نیست…چشم تحقیق میکنم
shamaayel
ژوئیه 21, 2009 @ 18:36:16
یک نکته نسبت به نظر سیمای عزیز دارم
چرا یحیی باید صلیب به دوش بکشد؟
نکته بعد فارق از شخصیت ها
این است که چرا داوینچی یحیی و عیسی را در شمایل کودکی ترسیم کرده
مگر نه این است که یحیی و عیسی در زمان سفر عیسی در ا[ر عمرش برای اولین بار با هم برخورد کردند و عیسی به وسیله یحیی به همین شیوه ی داخل تصویر در رودخانه غسل تعمید شده و سپس با هم به گفتگو پرداختند و دیگر هم همدیگر را ندیدند
آیا منبعی وجود دارد که این دو را در کودکی به هم ربط بدهد
البته در منابع اسلامی
زکریا پدر یحیی قیم مریم نیز هست
و زن زکریا در سن پیری به شکل معجزه آسایی باردار میشود
و یحیی به دنیا می اید و در مخالفت با ازدواج پادشاه وقت با خواهر زاده اش سر از تنش جدا میشود
مفسرین قران حتی منظور از صائبین را که در قران آمده پیروان یحیی میدانند
ولی اینکه تفسیر مسحییان از یحیی چیست و رابطه او با عیسی چیست محل سوال است
ولی نمی توان منکر سرگذشت مشابه این دو شد
تجرد و کشته شدن این دو در سن جوانی از ویژگی های مشابه است
نکته دیگر اون حرکت دست است بر گلوی شخص نا مریی در تابلوی اول
که عینا در شام آخر داوینچی هم تکرار میشود
شای زیادی داستان را معمایی کردیم
ولی به نظرم این هم نکته ایست
ودر اخر باز هم تاکید میکنم
در تمام تابلو هایی که حداقل من دیده ام
اشاره به رخداد واقعی و حقیقی شده است
مثل تولد عیسی شام آخر مصلوب کردن عیسی و غیره
ولی این صحنه ی خیالی
از رودر رو شدن عیسی و یحیی در کنار مریم در کودکی
باید دلیلی داشته باشد
و این در حالی است که اصحاب کلیسای زمان داوینچی به موضوع ایراد نمیگیرند بلکه با نوع تجسم شخصیت ها مشکل دارند
یعنی این موضوع براشون حل شده بوده یا حتی پیشنهاد دهنده بودند
یک تشکیک من میکنم اگر روح داوینچی نفرینم نکنه! که کودک دوم حالا چه در چپ یا راست ممکن است اصلا یحیی نباشد!!! چون نه در اسم اثر نه در جایی از گفتار زمان داوینچی اشاره نشده بلکه فقط گفته شده و جا افتاده همین
چرا تکیه اسم اثر بر مریم است نه یحیی یا مسیح؟
چرا صخره ها عنوان شده ولی یحیی نه؟
اگر فحشم نمیدید فکر میکنم شاید اشاره به کودکی دیگر از مریم میکند
اگر تفکر قشر خاصی از مسیحیت به دنبال این بوده که عیسی ازدواج کرده و فرزند داشته چرا این تصور وجود نداره که عیسی برادر داشته؟؟؟؟؟
خیلی حرف زدم ببخشید
سعيد محمدپور
ژوئیه 21, 2009 @ 18:43:58
مطلب جالب بود از آن دست كه من خيلي دوست دارم. من هم شما را به پيوندهايم افزودم. باقي با شماست.
kingfoska
ژوئیه 21, 2009 @ 21:40:27
ممنون سعید جان….وبلاگت چی بود؟
sima
ژوئیه 22, 2009 @ 03:34:32
خوب این باز برمیگرده به داستانی که پشت خلق تابلو هست. همون طور که من گفتم کسی دقیقا نمیدونه چیه و لئوناردو هنرمند مرموزی بوده و در اینها شکی نیست. حتا شک بر این نیست که طرزی که شخصیت هارو ترسیم کرده همهرو گیج میکنه، من از اونجایی که جایی تا به حال نخواندم که اصل قضیه چی بوده (چون تاریخ شناسان سرش اتفاق قول ندارند) نمیتونم بگم که چی درسته یا نه، بازم تاکید میکنم همیشه عدهای هستند که نظر شخصی خودشون را بیان میکنند. حتی در دانشگاه بعضی استادها بر این عقیده هستند که لئوناردو در این نقاشیها عملا مقام یحیی (یا حالا هر کسی که شما فرض میکنید) بالا آورده تا جایی که آدم گاه گیج میشه که کدوم شخصیت کدوم کودک هست. یا اینکه ترسیم منظرهٔ پشت سر با بافت عجیبش موضوعی مورد بحثه یا اینکه گفت میشه لئوناردو خودش رو در تابلو ترسیم کرده. در اینی که شما گفتید که مسیح و یحیی همدیگرو نه در کودکی بلکه بعدها دیدند ولی با این وجود باز به صورت کودک نقش میشند، بر میگرده به بیان سمبلیک هنر که لزوما نباید بر واقعیت بنا باشد. همون طور که گفتم دستور کلیسا یعنی عملا قراردادش با هنرمندان (لازمه اینجا بگم هنرمندان چون ۲ نفر هم دستیاری لئوناردو رو میکردند) مشخص بوده، که چه کسی در تابلو خواهد بود در اینی که لئوناردو چه هدفی داشته از این طرز ترسیم، موضوع دیگر.
میخوام نتیجه بگیرم که بیان سمبلیک در دوران رنسانس در اثر هنری چیز دیگریست و هدف هنرمند چیز دیگر. یک هنرمند خاص در این مورد لئوناردو میتونه با خلق یک اثر عجیب و با استفاده از همون سمبلهای رایج اون دوره حرف جدیدی رو بزنه.
چند مثال میزنم: برگهای پالم (فارسیه پالم یادم رفته) نشانه مریم باکره و همینطور پیروزی هست،
۲ انگشت نشانه مغفرت مربوط به مسیح، گلهای کنار تصویر نشانگر ستارههای بیت اللحم.
حالا اینهارو کنار بگذریم قدرتی که لئوناردو در خلق یک اثر با نور جدید متمرکز به شخصیتها، خلق فضای مرموز ولی تاریک پشتی با بافت عجیب قریب و جدید، تاکیدش برای معلوم بودن طراحیهای پس زمینه (با بررسی لایه به لایه اثر حتی زنی هم ایستاده در تابلو پشت مریم دیده میشه)، نگاهها و حالت غیر مرسوم تا به اون زمان، تونسته یک فضای جدید و مرموزی خلق کنه که همهرو به تفکر وادار میکنه. همینی که این همه سال راجع این اثر بحث میشه خودش گویای این نکتهٔ ظریف هست. قضیه اون جایی جالب میشه که هر کسی بنا بر حدسش میتونه تفسیرش کنه.
مهمترین نکته ولی از نظر من اینجا اینه که دوران رنسانس دقیقا همین خاصیت بزرگی که داشت که کم کم هنرمندها مقام خودشون رو در حدی نمیدیدند که دستوری از کلیسا بگیرند با اینکه از لحاظه مادی به کلیسا وابسته بودند و باید از اونها کار میگرفتند – میکل انجلو نمونهٔ دیگر این جریانه- ولی با این حال خودشون رو دارای عقل کافی میدانستند که از عالم منعوی هم درکی دارند و همه چیز رو نباید اول از طرف کلیسا جویده شده تحویل بگیرند. به خصوص کسی مثل لئوناردو که اون همه توانایی دیگه هم علاوه بر هنرش داشته مسلما نمیخواسته بی چون و چرا آثاری رو تحت نظر کلیسا بکشه هر چقدر هم که کلیسا بهش پول میداده.
siavash 7
دسامبر 27, 2013 @ 00:21:04
«چند مثال میزنم: برگهای پالم (فارسیه پالم یادم رفته) نشانه مریم باکره و همینطور پیروزی هست،» . سیمای عزیز معدل فارسی پالم میشه «نخل» . که البته نه تنها نخل خرما بلکه تمامی درختان اون شاخه را در بر می گیره مثل نخل نارگیل ؛ نخل خرما و نخل های دیگه . (البته منو ببخشید قصدم فقط اطلاع رسانی بود نه اظهار فضل)
siavash 7
دسامبر 27, 2013 @ 00:25:09
وااای؛ ببخشید غلط تایپی من در این مورد واقعن خجالت آور بود !!! «معادل» درسته نه «معدل » یعنی معادل فارسی پالم می شه نخل !
sima
ژوئیه 22, 2009 @ 04:33:47
در ضمن من بیشتر از شما حرف زدم :))) و مسلما من از هیچ چیزی ناراحت نمیشم چون همه میتونند نظر بدند کسی موضوع رو شخصی نمیکنه. نقد همیشه به آدم نکته جدید یاد میده و آدم نقد رو به شخص خودش نمیگیره بلکه به اون نظری میگیره که مطرح میکنه که لزوما هم نباید ۱۰۰% درست باشه چون درست مطلقی نیست. مسلما انسان از نظرش دفاع میکنه و همین باعث میشه که آدم با بحث پیشرفت کنه و جلو بره.
kingfoska
ژوئیه 22, 2009 @ 08:55:24
سلام سیما جان.شما رشته تحصیلی تون چیه؟ و اگه ممکنه جهت نظر خواهی قبل از فرستادن پست هام میخوام نظرات شما رو داشته باشم.اگه مایل هستین به من ایمیل بزنین..ایمیلم در قسمت درباره من نوشته شده…ممنون
sima
ژوئیه 22, 2009 @ 16:58:02
inam webloge man:
http://simahich.blogspot.com/
محمدرضا
سپتامبر 27, 2009 @ 20:35:21
نبود؟
kingfoska
سپتامبر 27, 2009 @ 23:01:09
چی نبود؟
reza
آگوست 22, 2009 @ 13:56:46
taze dar naghashi ye 2om,hale ye balaye sar e madonna,be shekle BEYZI e ke ossulan ba nazarat e clissa dar bareye dayere budan e zamin o madarat mokhalefe va yeki az janjali tarin bahs ha ye marbut be namad shenasi e illuminati mishe chon un ha ba clissa mokhalef budan va ba’d ham ba freemason ha motahed shodan ta clissaye catholique ro nabud konan
reza
آگوست 22, 2009 @ 14:04:29
salam shamayel
shayad hagh ba to bashe vali hargez nashnidim ke issa baradri dashte va agar ham dashte,nemituneste naghsh e mohemmi ro ifa kone,zemnan age kudake samte rast ro yahya ye moamedan dar nazar begirim,badane kheyli azole i va zomokhti dare…jalebe tavajohe.zemnan too noskheye yek dar monataha elayhe bala ,3 sang dide mishe ke shayad namad taslis bashe ke hazf shode.albate na taslis e pedar pesar va rooholghodos,balke taslise issa maryame majdaliye va farzand
kingfoska
آگوست 22, 2009 @ 14:08:44
سلام..درباره صلیبی که توی تابلو هست در تابلوی رافایل هم بحث شده..اونجا رو هم ببینید
seena
سپتامبر 29, 2009 @ 18:36:20
صرفه نظر از غلط یا درست بودن، خیلی با ارزش بود، انقدر با ارزش که درستی یا نادرستی مطالب در مرحله ی بعد قرار میگیرد! هرچه باشد شک شروع تحقیق است
مرسی.. در ویکی هم یک چیزهایی هست با ریفرنس
رازی که در بیشتر آثار داوینچی وجود دارد از جمله “شام آخر”..”بانوی صخره ها”..”مونالیزا”و… « فوسکا
اکتبر 02, 2009 @ 21:37:44
lord davinci
اکتبر 22, 2009 @ 00:43:44
البته شما نسبتای زیادی به این اثر دادین که به نظرم درست نیست .با نظر سینا موافقم مگه صخره ها چجور باید باشن در ضمن این کاملا مشخصه که کودک سمت چپ که به حضرت مریم تکیه داده مسیحه . حتی نتایج تحقیقات دانشمندا روی تابلو هم ممکنه که غلط باشه .پس لطفا با این نسبتا ارزش تابلوهای مرحوم داوینچی رو پایین نیارید. ممنون
kingfoska
اکتبر 22, 2009 @ 00:57:06
اتفاقا در بیشتر تابلوهایی که مسیح و یحیی رو همزمان کشیده اند صلیب در دست یحیی نعمید دهنده بوده..چه اون نقاش داوینچی باشه و چه کس دیگه ای باشه برای همین اینکه نفر سمت چپ یحیی باشه بیشتره
مونالیزا
نوامبر 04, 2009 @ 01:49:13
فوسکای عزیز
خواهشا مطالب بیشتری رو درسایتت قرار بده من واقعا عاشق این سایت شدم در ضمن به تحقیقم هم که قبلا گفتم بی نهات کمک کردی با اطلاعات ناب و دست اولت. تورو خدا اگه باز مطلب جدیدی نوشتی بهم خبر بده ممنونت میشم
واقعا به سایتت علاقه پیدا کردم .مطالب خیلی مفیدی داره از این به بعد سعی می کنم در اکثر اوقات فراغتم یه سر به سایت خوبت بزنم
باز برای تاکید اگه مطلب جدید راجع به داوینچی نوشتی حتما بهم خبر بده
ممنون
مونالی زا
بهاره
ژانویه 02, 2010 @ 11:26:02
با سلام.
جناب فوسکا بنده بدون کسب اجازه از شما مطلب فوق را در انجمن رخش کپی کرده ام. امیدوارم موجبات ناراحتی شما را فراهم نکرده باشم.
خیلی خوشحال خواهیم شد چنانچه بتوانیم از ذوق و دانش و خلاقیت شما در آنجا نیز بهره مند گردیم.
این هم نشانی پست کپی شده.
http://www.rakhsh.org/forums/post74300-4.html
kingfoska
ژانویه 02, 2010 @ 13:35:10
سلام
اشکالی نداره بهاره خانوم
با ذکر منبع هیلی هم خوب هستش
در ضمن ما که ذوق و خلاقیتی نداریم …شرمنده نفرمایید
viki
ژانویه 15, 2010 @ 15:23:53
فوسکای عزیز من هم متن تو رو خوندم هم تمام انتقادات و نقد هایی که به نوشتهی شما شده بود .
اما به نظر من کادت کامل و بی نقص بود . من هم با نظر شما موافقم و فکر می کنم sima یکم تند رفته بود البته این انتقاد پذیری شما قابل ستایشه .
برات آرزوی موفقیت می کنم و امید وارم به کارت ادامه بدی .
داوینچی “صورت خدا” را در نقاشی های خود مخفی کرده بود؟ « فوسکا
فوریه 11, 2010 @ 19:27:19
داوینچی “صورت خدا” را در نقاشی های خود مخفی کرده بود؟ « Chihast's Blog
فوریه 13, 2010 @ 11:58:52
داوینچی “صورت خدا” را در نقاشی های خود مخفی کرده بود؟ « Chihast's Blog
فوریه 13, 2010 @ 11:58:52
افرا
فوریه 16, 2010 @ 19:17:46
من تو این مدت خیلی حال کردم با اینجا مخصوصا این نقاشیهای داوینچی
همه ی زنان مرموز تابلوهای داوینچی « فوسکا
آوریل 08, 2010 @ 13:03:24
“لخت کردن عیسی” ، تابلویی که مزد آن از سوی کلیسا داده نشد « فوسکا
مهٔ 24, 2010 @ 19:35:54
afqclcxbzp
دسامبر 01, 2010 @ 15:03:42
WQzjyz bxvtchybjacj, [url=http://piwyvwhdmkkn.com/]piwyvwhdmkkn[/url], [link=http://uicohytydwev.com/]uicohytydwev[/link], http://aweppyvvchlu.com/
افروز
ژانویه 03, 2011 @ 12:45:03
مطالب شما عالیه ، ممنون 🙂
ویرا
فوریه 05, 2011 @ 15:21:09
سلام
منم با نظر فوسکا موافقم که داوینچی میخواسته توی این نقاشی بگه که مریم مقدس باکره نبوده.علاوه بر اون صخره هایی که به شکل الت مردونه هستند و انگار توی فضایی شبیه به رحم فرو رفتند، من فکر میکنم که اون صخره ی بزرگ وسطی که درست پشت سر (بالای سر) مدونا کشیده شده بی شباهت به آلت مردانه نیست.مثل اینکه داوینچی میخواسته بگه سایه ی یه مرد بالای سر مریم مقدس بوده و اون باکره نبوده.اگر دقت کنید توی نقاشی دوم داوینچی شباهت این صخره به الت مردانه مشخص تره.
درجواب به اون عزیزانی که گفته بودن مگه صخره باید چه شکلی باشه؟من میگم که صخره های معمولی هیچ شکل خاصی ندارن و به هر شکلی میتونن باشن.اما چه لزومی داره که داوینچی این شکل از صخره رو چندین بار توی نقاشیش تکرار کنه؟به نظر من واضح تر از اونیه که اتفاقی باشه.
نکته ی دیگه ای که قابل توجهه اینه که کودک سمت راست(حالا میخواد مسیح باشه یا یحیی)توی نقاشی اول مو داره اما در نقاشی دوم کچل شده!
یه چیز دیگه!توی نقاشی اول اون شئ قرمز رنگی که پشت روح القدس وصله چیه؟؟؟
علی
آوریل 04, 2011 @ 09:09:21
به نظر من کودک سمت راست عیسی است. مدونا به جای اینکه دستش را روی سرعیسی بگذارد کمی ان را بالاتر نگه داشته.شاید می خواسته عظمتش را نشان دهد.در تابلو اول زن پشت عیسی انگشتش را زیر دست مریم قرار داده که بگوید عیسی انقدر هم با عظمت نیست که با مخالفت کلیسا مواجه شد وکودک سمت چپ یحیی است که با میانجیگری مریم طلب مغفرت از عیسی می کند.
در پشت مریم یک ستونی اورده شده که طرفین ستون تقریبا فضای خالی است وداوینچی اینجاست که می خواهد اعتراض خود را به باکره بودن مریم بیان کند.این ستون بیانگر یک پشتوانه ی محکم برای مریم است و او تنها نبود .خوشبختانه او توانست در هر دو تابلو ان را بیان کند.
البته اینها فقط نظر شخصی من است.با ارزوی موفقییت برای همه ی شما عزیزان
noosha
آوریل 05, 2011 @ 19:47:27
vaaayyy man kolli type kardam :((( ama gir dad be rayaneshaniiim :((( khodaa :((( farsiam type karde boodam :(( mordaaam
kingfoska
آوریل 06, 2011 @ 08:38:39
نوشا جان دلبندم…دوباره بنویس…قبل از ارسال یک بار ذخیره کن متنت رو تا اگه اینطور شد زحمتت هدر نره… منتظرم 🙂
شرحی بر ” شام آخر ” داوینچی و رد دلایل ارتباط داوینچی با فراماسون ها و انجمن اخوت « فوسکا
ژوئیه 31, 2011 @ 00:10:52
مارال
آوریل 16, 2012 @ 19:48:03
من برای درس تجزیه تحلیلم تصویر باکره صخره هارو انتخاب کردم و نیاز به منابع دارم یعنی در مورد هر جزعی از تابلو بخوام صحبت کنم باید منبع داشته باشم از شما دوستان کمک میخوام از آنالیز خطی گرفته تا رنگ و…
منو راهنمایی کنید
حسین
جون 15, 2013 @ 11:50:16
دوستان عزیز داوینچی با عیسی و مریم مقدس و مریم مجدلیه مشکل نداشته بلکه با یارانی که پس از مرگ مسیح خود را جانشین او کرده اند مشکل داشته معتقد بوده که جانشین واقعی او مریم مجدلیه و یا فرزند مسیح بوده که از مریم مجدلیه بوده و می گوید این چهار کتاب انجیل دستکاری شده هستند و اگر به تاریخ هم بازگردیم واقعا این چهار انجیل را سران یحود آن زمان از میان آن همه کتاب انجیل انتخاب کرده اند پس ما از این جریانات می فهمیم که دشمنی داوینچی با مسیحیت کلیسا ها بوده نه عیسی و مریم ……………….
لطفا اگر اشتباه می کنم به من اطلاع دهید ………
حسین
جون 15, 2013 @ 11:52:25
اگر توجه کنید بالای قار در نقاشی اول پیداست و یه جسم شبیه به صلیب نیز انجا هست ولی در ندوم نیست ضمنا کسانی که خود تحقیق می کنند می توانند از آینه و وارونه کردت استفاده کنند……………….
افشین
ژوئیه 24, 2013 @ 10:20:30
دوستان در مورد صلیبی که در دستان یکی از کودکان مقدس در نقاشی دوم است اشاره داشتند که باید بگم اتفاقاً صلیبی که از نی خیزران ساخته شده و ضلع پایینی آن مثل عصا بلند است، یکی از نمادهای یحیی معمدان در همه نقاشی ها است مثل کلیدهای بهشت برای پطرس قدیس و … در مورد نشان دادن مسیج و یحیی در کودکی هم باید گفت که طبق متون کتب مقدس، یحیی (پسر خاله مریم مقدس) شش ماه بزرگتر از عیسی بوده و این نقاشی احتمالاً به فرار مریم عذرا و مسیح کودک به مصر اشاره داره و ملاقات مسیح کودک و یحیی تعمید دهنده رو نشون میده. همانطور که دوستان قبلا گفتن در نقاشی ها لزومی به رعایت زمان واقعی نیست مثلا در اثر دیگر داوینچی «مریم عذرا و مسیح کودک با قدسه حنا» حنا مادر مریم قبل از به دنیا آمدن مسیح فوت کرده بوده… اما چرا فرشته اورائیل انگشت اشاره را به سمت یحیی گرفته ولی نگاهش به بیرون است و لبخندی تلخ و مرموز داره و چرا اندامش شبیه مجسمه ابوالهول نشسته و هیکلش با چهره زنانه اش مطابقت نداره؟ چرا مریم عذرا زانو زده در حالی که معمولاً در نقاشی های کلاسیک او را مانند فرشته ها و ملکه ها ایستاده یا نشسته بر تخت نشون میدن؟ و چرا در نقاشی دوم به هاله های نور در بالای سر شخصیت ها تاکید شده؟
نکته دیگر در شمایل نگاری سنتی واژه « مدونا یا مادانا » به موضوع مریم مقدس با مسیح کودک گفته میشه و « پیه تا » به موضوع جسد بی جان مسیح در دامان مریم گفته میشه.
kingfoska
اکتبر 19, 2013 @ 00:53:17
ممنون افشین جان اطلاعات جالبی بود
donyaraoof
اکتبر 16, 2013 @ 23:38:20
Reblogged this on donyaraoof.
به این تابلو دو بار نگاه کنید | «فوسکا
آوریل 06, 2014 @ 22:12:41