در سال 1949 میلادی پس از آنکه بمب اتمی بر سر مردم هیروشما فرود آمد ، دالی همسر خود را برهنه کرد ، تن او را عریان کشید تا روح لدای جدید بر اساس اسطوره های امروز بشر خلق شود.
این تابلو از چند جهت ارزش بررسی دارد . اول از همه نمادگرایی آن است . اما نکته دوم و مهم آن استفاده از تکنیک پیچیده ریاضی است. بررسی چگونگی استفاده از ریاضیات از آن جهت مهم است که قبلا دوستان انتقاد می کردند که باور اینکه کسی مثل داوینچی چنین تکنیک های پیچیده ای برای تابلوهای خود به کار گرفته باشد بسیار دور از ذهن است اما در این یادداشت خواهیم دید که این موضوع دور از ذهن نیست.
پرده ی اول :
اگر به خاطر داشته باشید قبلا در این یادداشت به اسطوره ی » لدا و قو » اشاره کرده بودیم. موضوع اسطوره را از این وبلاگ کپی می کنم تا با هم بخوانیم : يکی از اينها مربوطه ميشود به اسطوره ی زيوس و لدا(Leda) ملکه اسپارتا. او زن بسيار زيبايی بود و زئوس هرچه تلاش برای بدست اوردن عشق او کرد موفق نشد. زئوس خود را به شکل يک قو در آورد و اين قو انقدر زيبا بود که لدا عاشق او شد و بعد از آن لدا تخم گذاشت و از اين تخم دو بچه [ دو قلو . فوسکا] بسيار زيبا بدنيا آمدند که يکی [Castor and Pollux فوسکا]او ديگيری هلن و[ کلیمنتسرا.فوسکا] است . اين صورت فلکی برای جشن گرفتن برای اين قوی زيبا بوجود آمد. داستان ديگر اين است که اين قو حيوان Cassiopeia (در افسانه آندرو مدا در موردش صحبت شده است)بوده است. داستان ديگر اين است که اين قو پسر نپتون Cionus است که توسط آشيل خفه شد و نپتون برای جادانه نگه داشتنش او را به صورت يک قو در آورد و در آسمان جا داد.
اسطوره لدا، به طور کلی اسطوره ای تجاوزکارانه است که در قالب عشق خود را می نمایاند. لدا شاید با علاقه قلبی با زئوس به تخت رفت ولی او فقط به » قو » فکر می کرد نه به زئوس ، به همین دلیل غالبا در این داستان از لفظ » تجاوز » به لدا استفاده می کنند که فرزندان این عشق بی سرانجام مایه بدبختی های زیادی برای انسان های عادی شدند که معروفترین آنها داستان هلن است که منجر به جنگ تروا شد. البته از این نکته نباید غافل شد که لدا در آن زمان شوهر داشته است و همان شب نیست با شوهرش همبستر بوده است و چون در یک شب دو بار عمل نزدیکی را انجام داده پس دو تخم گذاشته است !!! در واقع به شخصه فکر می کنم علت انتخاب چنین سوژه ای توسط دالی بعد از جنگ همین وضعیت بغرنج رفتار آمریکا در انتهای جنگ دوم جهانی باشد که شاید در ظاهر منجر به ایجاد صلح شد ولی در واقع تجاوزی وحشتناک بود که فرزندانی » بد یمن» به دنیا آورد.
- Artist Salvador Dalí Year 1949 Type Oil on canvas Dimensions 61.1 cm × 45.3 cm (24.1 in × 17.8 in) Location Dalí Theatre and Museum, Figueres
در این تابلو همسر دالی را می بینید که با حالتی خاص و به صورت کاملا برهنه در نقش لدا قرار گرفته است و اطراف او توسط دو جعبه چهار گوش ، کتاب ، تخم مرغ و ابزارهای ترسیم هندسی به صورتی کاملا شناور دیده می شود. در این تابلو همه چیز شناور است . حتی آب دریا بر روی ساحل قرار ندارد و شناور است. کوه هایی که در پشت می بینید طبق نظر نقاش مربوط به Cap Norfeu می شود که محلی در اسپانیا است.
تا اینجا تمام مطالب مربوط به حقایق و اسناد بود. اگر بخواهیم کمی اظهار نظر کنیم در این مورد باید به مقایسه تابلوهای قبلی و نسل کلاسیک لدا و قو با این تابلو بپردازیم. قبلا تابلویی از داوینچی با همین موضوع دیده بودیم. شخصا فکر می کنم نشان دادن یک اسطوره ی قدیمی با شمایل جدید مفهومی ندارد جز نشان دادن تغییر سرگرمی های بشر! به جای تخم مرغ هایی که از یک زن به وجود می آید و در آن کودکانی دوقلو وجود دارند اینبار با ابزارهای مهندسی و کتاب روبرو می شویم و البته یک تخم مرغ که شاید قبل از آنکه ما را به یاد تولید مثل بیاندازد ، ما را به یاد نمیرو می اندازد! هیچ تماسی در میان اجزای تابلو وجود ندارد و همه چیز معلق است. اگر شما فیلم لحظه انفجار بمب های هسته ای را دیده باشید آنگاه درک چنین حالتی آسان خواهد بود. دقیقا شبیه به لحظه ای است که انرژی حاصل از انفجار همه چیز را معلق می کند.
کتاب نماد یادگیری و تخم مرغ نماد شروع زندگی دوباره است. تخم مرغ در فرهنگ انگلیسی میتواند نماد شخصیت افراد باشد چون خوب بودن یا بد بودن شخصیت افراد را به خوب یا بد بودن یک تخم مرغ تشبیه می کنند.
اپیزود دوم :
سالوادور دالی درباره این اثر خودش می گوید : این نقاشی را بر اساس تئوری جدید » تماس اتمی » ترسیم کرده ام که پایه و اساس آن در علم فیزیک بر مبنای فعالیت های بین اتمی می باشد. لدا ، قو را لمس نمی کند ، لدا پایه را لمس نمیکند و پایه بر روی زمین قرار نگرفته است و الخ . او اضافه می کند که نشان دادن این تعلیق یکی از جنبه های مقیاس اتمی است .
این اثر بر مبنایی کاملا ریاضی ترسیم شده است و هنرمند چنیدن مرتبه مجبور به بازآفرینی اثر شده است تا بتواند ترکیب را درون یک پنج ضلعی که بر مبنای عدد طلایی ترسیم شده است قرار بدهد.
فرمول ریاضی که نقاش از آن در ترسیم اثر استفاده کرده است را می توانید در گوشه پایین سمت راست طرح اولیه شماره دو ببینید . همچنین اگر به مطالب مربوط به پنج ضلعی ها در هنر علاقه مند هستید میتوانید این یادداشت را هم ببینید .
همانطور که می بینید لدا در میان 5 ضلعی نشسته است و هر کدام از گوشه های 5 ضلعی در محلی قرار دارد که میتواند نمایانگر 5 نماد کمال باشد: 1 ) عشق 2 ) واژه یا کلمه 3) عزم و اراده 4) راهبری 5) نور یا حقیقت
برای این تابلو بحث های زیادی می توان پیش کشید که ترجیح می دهم ادامه آن را به همراه شما در بخش نظارت بنویسم.
سپتامبر 03, 2011 @ 21:56:55
انگار این یادداشت جالب نبود…
سپتامبر 06, 2011 @ 08:40:38
سلام فوسكاي عزيز
خيلي هم جالب بود ولي مثل موارد داوينچي جاي مانور نداره ونميشه انگولكش كرد البطه تو همين دربار داريم كسايي رو كه از عهده اين كار برميان (انگولك كردن همه آثار )ولي به هرحال در نوع خودش جالب ونو بود حالا بحث سايه ها ومعلق بودن واينا كه از درك ما خارجه ولي مطالعش خالي از لطف نبود.
پاينده باشيد ومطمعن كه اگه كسي چيزي نميگه ولي همه مطالب شمارو روست دارن وپيگيري مي كنن.
سپتامبر 04, 2011 @ 00:12:56
من هنوز در مورد مکان قرار گرفتن این پنج ضلعی ها چه در این تابلو چه در تابلوهای داوینچی متقاعد نشدم.
این ها رو میتونیم در جاهای دیگه ی تابلو هم قرار بدیم
مثلا تو همین تابلو می تونیم پنج ضلعی جوری بذاریم که راس ستاره روی سر محترم خانم دالی بیافته و ضلع پایین روی تکیه گاه پایینی منطبق بشه.
واینکه اصلا چرا پنج ضلعی؟مگه پنج ضلعی چه ترکیب خاصی رو می افرینه؟
سپتامبر 04, 2011 @ 17:35:45
سلام Pepe جان.
اول از همه … به خصوص در مورد این تابلو ، باید این نکته را در نظر داشت که ستاره و پنج ضلعی توسط خود نقاش در نظر گرفته شده است و نظر منتقدان دیگر نیست.
نکته دیگری که به ذهنم می رسد این است که درست است که نقاش از این قواعد هندسی کمک می گیرد تا تابلوی زیباتری بیافریند ولی لزوما قرار نیست که خطوط خود را منطبق بر خطوط هندسی قرار بدهد. به عنوان مثال شاید هدف او واقعا همین بوده که راس ستاره سر خانم باشد اما اکنون در نهایت می بینیم که خطوط مماس سر خانوم به راس ستاره می رسد و از اینجور موارد.
اما در مورد اینکه چرا پنج ضلعی و چرا ستاره و اینها ، همه دلیل نسبت طلایی است. در این پنج ضلعی ها عدد طلایی یا عدد تکامل نمود پیدا می کند. ریاضی دانی به نام ویترووین قبل از داوینچی ثابت کرد که یک مرد کامل (بشر کامل ) و بدون نقص درون یک 5 ضلعی قرار می گیرد
https://kingfoska.wordpress.com/2009/09/23/%D9%85%D8%B1%D8%AF-%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%88%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%88%DB%8C%DA%98%DA%AF%DB%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%AF/
سپتامبر 04, 2011 @ 11:29:59
سلام به همه
جناب سلطان یادداشت بسیار هم جالب بود اما به حدی من یکی رو غافلگیر کرد که تصمیم گرفتم بیشتر در موردش فکر کنم. تاثیر مطلبتون منو شوکه کرد به همین دلیل هم دیشب که مطالعه کردمش نتونستم نظری در موردش بدم .
اولین چیزی که ذهنم رو درگیر کرد این بود که قاعدتا با این نوع ترکیب بندی سمت راست سنگین تر میشه و اثر تعادل نداره اما بعد به این نتیجه رسیدم که سایه های زیر سکو و زیر کتابها در سمت چپ این تعادل رو برقرار میکنند و جالب بود که در عین سکون و تعلیق ،حرکتی از سمت چپ پایین به سمت راست بالای تصویر وجود داره و همینطور حرکتی که در امنداد نگاه به قو و امتداد حرکت چشم قو ودست لدا که پشت سر قو قرار گرفته بسیار زیرکانه و زیباست .
در مورد نظر دوست عزیز pepe به نظر من جای پنج ضلعی درسته و ملاک این درستی در نظر گرفتن نقاط تاکیدی در اثره به عنوان مثال منطبق بودن بر خط افق و حرکت مورب پای چپ که خودش امتداد حرکتی آگاهانه تنظیم شده در اثره.
جناب فوسکا ممنون میشم اگر در مورد 5 نماد کمال و اینکه با چه ملاکی و توسط چه کسی این ملاکها تعیین شدند کمی توضیح بدید.
سپتامبر 04, 2011 @ 14:10:17
سلطان به سلامت بادا
قربان کی گفته در اثر انفجار هسته ای همه چیز رو معلق میکنه؟
شاد باشید
قلم عالی مستدام
پی نوشت:
سایه بعضی چیزها سرجاش نیست
بعضی چیزها هم سایه ندارن(مثل قو) یا سایه شون ناقصه ( مثل همسر جناب سالوادور دالی)
سپتامبر 04, 2011 @ 17:47:17
سلام جناب وزیر
من گفتم … اگر مشکلی دارید از میر غضب بپرسید توجیهتان می کنند !
پ.ن 1: وقتی فیلمهای زمان انفجار هسته ای را می دیدم ، به عنوان مثال اثری که روی درختان می گذاشت به این شکل بود که درخت در لحظات اول به سمت مرکز انفجار کشیده میشد و پس از رسیدن موج انفجار به سمت جهت مخالف هم می شد و یا شاید از جا کنده می شد. آن زمانی که درخت به سمت مرکز انفجار کشیده میشود و کمتر از 1-2 ثانیه است ، حالتی که درخت داشت شبیه به غوطه وری و تعلیق بود . شبیه همین حالتی که در نقاشی می بینید. شبیه ارامش قبل از طوفان!
پ .ن 2 : فکر می کنم با توجه به زاویه تابش خورشید و محل قرار گرفتن قو سایه اش در پشت پایه بیافتد هرچند که من سایه پای قو را به طور ناقص بر روی پایه می بینم…(در میانه ها). سایه زن اما به سختی قابل مشاهده است اما فکر می کنم با توجه به زاویه تخیلی نور سایه زن کامل باشد. تا اساتید چه بفرمایند.
سپتامبر 04, 2011 @ 18:02:50
سلام.
فکر نمیکنم اینکه یه نقاش تو قرن 20(که البته نقاشی های افرادی مثه داوینچی تحلیل شده و چنین نظریاتی هم داده شده )از این فرمول ها برای نقاشیش استفاده کرده .احتمال درستی این نظریاتو برای نقاشیایه قدیمی بیشتر کنه.
منم با او موافقم که انفجار هسته ای کاری با جاذبه نداره. این معلق بودنها به همون تماس اتمی وفیزیک کوانتم که خودتون تو متن اشاره کردین برمی گرده.
با پ.ن او هم موافقم و برای بعضی سایه ها هم چیزی در تصویر وجود نداره.جالب تر از همه اون جعبه زیر پای زنه که یه سوراخ تو سایش هست به خاطر یه قطره یا یه شیشه که زیرشه که به نظرم عقلانی نیست هر چند خیلی ابتکاری بوده و شاید اگه دقیقا رو لبه بود میشد با شکست نور توجیهش کرد
دست زن سر قو را لمس میکنه ؟
سپتامبر 04, 2011 @ 20:05:10
سلام مهران جان
نه دست زن سر قو رو لمس نمی کنه
سپتامبر 07, 2011 @ 22:22:40
سلام به همه
در مورد این اثر چند مطلب رو در ادامه توضیحات سلطان با اجازه اضافه میکنم.
گویا این اثر در ارتباط و تقریبا همزمان با اثر دیگری از دالی به نام » مادونای پورت للیگات» (در مورد تلفظ شک دارم) هست که 2 نسخه از اون کشید که جزییات نسخه دوم بیشتر بود :
1- http://en.wikipedia.org/wiki/File:The_Madonna_of_Port_Lligat.jpg
http://www.abcgallery.com/D/dali/dali191.html-2
دراین اثر همسر دالی در جایگاه مریم مقدس و نماد تخم مرغ بالای سرش کشیده شده و پس زمینه و پیش زمینه ی این اثر شباهتهی زیادی با «لدای اتمی» داره.
در چندین سایت هم اشاره شده به اینکه «لدای اتمی» در اصل برداشت و بیان شخصی دالی از واقعه ی» بشارت ولادت مسیح» هست که روح القدس در قالب موجودی بالدار باردار شدن مریم باکره و تولد عیسی را در گوش او زمزمه میکنه… اما در «لدای اتمی» به جای آن خدای اساطیری تغییر شکل یافته ای در قلاب یک قو سرنوشت مریم امروزین (لدا) را در گوش او زمزمه میکند و و بشارت ولادت شومی و بدی را به او میده چرا که طبق نوشتار جناب فوسکا : «فرزندان این عشق بی سرانجام مایه بدبختی های زیادی برای انسان های عادی شدند که معروفترین آنها داستان هلن است که منجر به جنگ تروا شد.»
در لدای اتمی تخم مرغ شکسته نشان ولادت کودک دردنیایی ست که سلاح اتمی بر ان حکومت میکنه و کودک به جای منجی و پیام آور صلح بودن پیام آور جنگ است .
نکته ای که توجهم رو جلب کرد این بود که در لدای اتمی مرکز 5 ضلعی درست روی بطن گالاست ( محل قرارگیری مسیح در «مادونای پورت للیگات» ) و 5 ضلعی به نوعی نماد بی انتها و بی پایان بودن هم هست چون تا بی نهایت میشه با رسم قطر های درون 5 ضلعی به ستاره 5 پر و 5 ضلعی دیگری در درون آن رسید و میشه اینطور هم در نظر بگیریم که هر 5 ضلعی بخش درونی یک ستاره ی 5 پر ست که با امتداد اضلاع آن 5ضلعی به آن میرسیم. به عبارتی تا بینهایت کوچک و تا بینهایت بزرگ میشه و این روند پایانی نداره.
شاید این معنا رو داشته باشه که بطن مریم امروزین میتونه تا بی نهایت مولد فرزندانی شوم باشه…
سپتامبر 08, 2011 @ 18:54:22
جناب سلطان شرمنده اما بازم کامنت من طولانی بود و درج نشد با اجازه شما خودم 2 قسمتیش میکنم
سپتامبر 08, 2011 @ 18:55:43
سلام به همه
در مورد این اثر چند مطلب رو در ادامه توضیحات سلطان با اجازه اضافه میکنم.
گویا این اثر در ارتباط و تقریبا همزمان با اثر دیگری از دالی به نام ” مادونای پورت للیگات” (در مورد تلفظ شک دارم) هست که 2 نسخه از اون کشید که جزییات نسخه دوم بیشتر بود :
1- http://en.wikipedia.org/wiki/File:The_Madonna_of_Port_Lligat.jpg
http://www.abcgallery.com/D/dali/dali191.html-2
دراین اثر همسر دالی در جایگاه مریم مقدس و نماد تخم مرغ بالای سرش کشیده شده و پس زمینه و پیش زمینه ی این اثر شباهتهی زیادی با “لدای اتمی” داره.
در چندین سایت هم اشاره شده به اینکه “لدای اتمی” در اصل برداشت و بیان شخصی دالی از واقعه ی” بشارت ولادت مسیح” هست که روح القدس در قالب موجودی بالدار باردار شدن مریم باکره و تولد عیسی را در گوش او زمزمه میکنه… اما در “لدای اتمی” به جای آن خدای اساطیری تغییر شکل یافته ای در قلاب یک قو سرنوشت مریم امروزین (لدا) را در گوش او زمزمه میکند و و بشارت ولادت شومی و بدی را به او میده چرا که طبق نوشتار جناب فوسکا : “فرزندان این عشق بی سرانجام مایه بدبختی های زیادی برای انسان های عادی شدند که معروفترین آنها داستان هلن است که منجر به جنگ تروا شد.”
سپتامبر 08, 2011 @ 21:02:50
پروانه جان درستش کردم… اینکه پیغام شما گاهی وقتا درج نمیشه به خاطر اینه که دو تا لینک در اون قرار داره و وبسایت خود به خود اون رو مخفی می کنه چون به عنوان اسپم میشناسه. اینجور وقتا حتما یک کپی از نظرتون داشته باشید تا زحمتتون هدر نره.
با تشکر
سپتامبر 08, 2011 @ 18:56:21
در مورد این اثر چند مطلب رو در ادامه توضیحات سلطان با اجازه اضافه میکنم.
گویا این اثر در ارتباط و تقریبا همزمان با اثر دیگری از دالی به نام ” مادونای پورت للیگات” (در مورد تلفظ شک دارم) هست که 2 نسخه از اون کشید که جزییات نسخه دوم بیشتر بود :
1- http://en.wikipedia.org/wiki/File:The_Madonna_of_Port_Lligat.jpg
http://www.abcgallery.com/D/dali/dali191.html-2
سپتامبر 08, 2011 @ 18:57:02
در مورد این اثر چند مطلب رو در ادامه توضیحات سلطان با اجازه اضافه میکنم.
گویا این اثر در ارتباط و تقریبا همزمان با اثر دیگری از دالی به نام ” مادونای پورت للیگات” (در مورد تلفظ شک دارم) هست که 2 نسخه از اون کشید که جزییات نسخه دوم بیشتر بود :
1- http://en.wikipedia.org/wiki/File:The_Madonna_of_Port_Lligat.jpg
http://www.abcgallery.com/D/dali/dali191.html-2
دراین اثر همسر دالی در جایگاه مریم مقدس و نماد تخم مرغ بالای سرش کشیده شده و پس زمینه و پیش زمینه ی این اثر شباهتهی زیادی با “لدای اتمی” داره.
در چندین سایت هم اشاره شده به اینکه “لدای اتمی” در اصل برداشت و بیان شخصی دالی از واقعه ی” بشارت ولادت مسیح” هست که روح القدس در قالب موجودی بالدار باردار شدن مریم باکره و تولد عیسی را در گوش او زمزمه میکنه… اما در “لدای اتمی” به جای آن خدای اساطیری تغییر شکل یافته ای در قلاب یک قو سرنوشت مریم امروزین (لدا) را در گوش او زمزمه میکند و و بشارت ولادت شومی و بدی را به او میده چرا که طبق نوشتار جناب فوسکا : “فرزندان این عشق بی سرانجام مایه بدبختی های زیادی برای انسان های عادی شدند که معروفترین آنها داستان هلن است که منجر به جنگ تروا شد.”
در لدای اتمی تخم مرغ شکسته نشان ولادت کودک دردنیایی ست که سلاح اتمی بر ان حکومت میکنه و کودک به جای منجی و پیام آور صلح بودن پیام آور جنگ است .
نکته ای که توجهم رو جلب کرد این بود که در لدای اتمی مرکز 5 ضلعی درست روی بطن گالاست ( محل قرارگیری مسیح در “مادونای پورت للیگات” ) و 5 ضلعی به نوعی نماد بی انتها و بی پایان بودن هم هست چون تا بی نهایت میشه با رسم قطر های درون 5 ضلعی به ستاره 5 پر و 5 ضلعی دیگری در درون آن رسید و میشه اینطور هم در نظر بگیریم که هر 5 ضلعی بخش درونی یک ستاره ی 5 پر ست که با امتداد اضلاع آن 5ضلعی به آن میرسیم. به عبارتی تا بینهایت کوچک و تا بینهایت بزرگ میشه و این روند پایانی نداره.
شاید این معنا رو داشته باشه که بطن مریم امروزین میتونه تا بی نهایت مولد فرزندانی شوم باشه
سپتامبر 08, 2011 @ 18:59:12
باورم نمیشه
بازم ثبت نشد. پیامهای خودمو نمیبینم. جناب سلطان نمیدونم چند بار فرستادم اما چیزی که ببینمش ثبت نشده .
اگر کامنت منو دیدید زحمت درج کردنش رو بکشید
سپتامبر 09, 2011 @ 19:08:46
ممنونم جناب سلطان
اما بازم نظر کامل درج نشده .خوشبختانه کپی کرده بودمش با اجازه ادامه ی نظرم رو اینجا مینویسم :
…نکته ی بعدی که توجهم رو جلب کرد این بود که در لدای اتمی مرکز 5 ضلعی درست روی بطن گالاست ( محل قرارگیری مسیح در “مادونای پورت للیگات” ) و 5 ضلعی به نوعی نماد بی انتها و بی پایان بودن هم هست چون تا بی نهایت میشه با رسم قطر های درون 5 ضلعی به ستاره 5 پر و 5 ضلعی دیگری در درون آن رسید و میشه اینطور هم در نظر بگیریم که هر 5 ضلعی بخش درونی یک ستاره ی 5 پر ست که با امتداد اضلاع آن 5ضلعی به آن میرسیم. به عبارتی تا بینهایت کوچک و تا بینهایت بزرگ میشه و این روند پایانی نداره.شاید این معنا رو داشته باشه که بطن مریم امروزین میتونه تا بی نهایت مولد فرزندانی شوم باشه…
سپتامبر 11, 2011 @ 15:56:57
به نظرم برداشت بسیار جالبی بود. با وجود اینکه خود دالی به طور مشخص چیزی درباره ارتباط این دو تابلو نگفته ولی به نظرم کاملا منتطقی میاد که این دو تابلو به هم مربوط باشند. چون همانطور که اشاره کردید لدا نمادی برای مریم هستش که فرزندانی از خدای آسمانی ! داره. به این صورت میشه اینطور برداشت کرد که مریم میتونه نماد لدایی با فرزندان خوش یمن و صلح آور باشه مثل عیسی و لدای اصلی میتونه نماد فرزندانی بد یمن باشه و هر دوی اینها در سرنوشت بشر وجود داره و به نظرم جالبترین نکته این هستش که این مردم هستند که بد یا خوش یمن بودن رو تضمین می کنند
سپتامبر 11, 2011 @ 20:53:01
با نظر شما موافقم و بابت این پست و تمامی پستهای چالش برانگیزتون ممنونم.
سپتامبر 13, 2011 @ 10:03:19
سلطان معظم
پروانه عزیز
سلام
از لینکهای جدید ممنونم
یه چیزهای جالبی توی این دوتا نقاشی به نظرم اومد که خیلی مطمئن نیستم صحیح باشه ، اما عرض میکنم:
در هر دو نقاشی هم باز نوعی رد پا از ستاره 5 پر هست. البته نه مستقیما ، بلکه نمادی از عدد فی وجود داره
در هر دو نقاشی ، صدف «ناتیلوس» کشیده شده که یکی از بارزترین نمادهای عدد فی است
همچنین در تابلوئی که عکس گالا کشیده شده ، یه کرگدن هم هست
شاخ کرگدن هم یکی از نمادهای عدد فی به شمار میاد. از طرف دیگه خیلیها شاخ کرگدن رو قویترین محرک و مقوی قوای جنسی میدونن. این قسمت از نقاشی با پرده قرمز بالای سر گالا که اونهم نماد س ک س میتونه باشه ، همخونی داره
همچنین نوزادی که تو بغل گالاست ، موهای بلندی داره در صورتیکه نوزادی که در بغل حضرت مریمه ، ، اگر نگیم مو نداره ، حداقل موهای بسیار کمی داره. جالبه که بدونیم در علم تعبیر خواب ، مو هم به معنی س ک س تعبیر میشه
بالای سر گالا دو تا پرده آویزونه ، میتونه نماد این باشه که در زندگی آدم ابوالبشر ، همیشه رگه هائی از لذات جنسی و سیاه کاری وجود داره
درست پائین پاهای گالا هم یه گل رز کشیده شده . گل رز رو تعبیر به اندام خاص خانمها میکنن. اما سفید بودنش میتونه اشاره به پاک بودن روابط جنسی بکنه
ماهی ای که در هر دو نقاشی کشیده شده ، میتونه به طالع مربوط باشه . همونطور که میدونید حضرت مسیح رو متولد آغاز هزاره «ماهی» میدونن
ستونهای میانی اطراف گالا هم ، با وجود اینکه درحال تخریب کشیده شده ، بازهم نشانه هائی از سر ستون و تزئین داره ، شاید اشاره ای باشه به :خانه از پای بست ویران است!
اول فکر میکردم که هرکدوم از چهار شخصیت این نقاشی ، یه قاب تو بغلشون دارن ، اما بیشتر که دقت کردم ، دیدم قاب نیست ، بلکه چیزی شبیه پنجره است ، یه چارچوب خالی که اونطرفش پیداست
صد البته مفهومش رو نفهمیدم
هرقدر هم زور زدم ! نفهمیدم چرا بخشی از سر و همچنین بازوهای حضرت مریم کشیده نشده
زیاد شد
ببخشید
شاد باشید
ی نوشت:
ایکاش میشد عکسهائی با جزئیات بیشتر از این نقاشیها بدست آورد
پی نوشت2:
پروانه عزیز
نقل قول زیبای شما از مرحوم سحابی رو میخ کردم تو پیشونیم ، که همیشه جلوی چشمم باشه
خیلی زیبا بود
ممنون
سپتامبر 13, 2011 @ 11:42:53
سلام

بابت توضیحاتتون ممنون. در مورد شاخ کرگدن نمیدونستم. تحلیل فوق الاده ای بود.یکی دوتا تصویر واضحتر با کمی تغییر رنگی دارم اما فقط یکیشو اینجا قرار میدم چون ممکنه دوباره بره در بخش اسپم:
سپتامبر 14, 2011 @ 17:01:31
بهترین تصویری که از نسخه دوم پیدا کردم فقط در این حد بود:
http://en.wahooart.com/A55A04/w.nsf/Opra/BRUE-5ZKFB7
سپتامبر 14, 2011 @ 17:03:21
و این :
