این فرسک بسیار زیبا به نام «رهایی سنت پیتر» در سال 1514 به اتمام رسید و برای دیوار های واتیکان و به سفارش پاپ 37 ساله کلیسا با عنوان لئوی دهم تصویر شد.
The Freeing of St. Peter. 1514. Fresco. Vaticano, Stanza di Eliodoro, Rome
در واقع این نقاشی دارای 3 بخش است که با توجه به وجود یک پنجره بر روی دیوار مورد نظر که به عنوان تابلو قرار است مورد استفاده قرار بگیرد نشان دهنده خلاقیت نقاش برای استفاده از این فضای نامناسب میباشد.
در واقع رافائل با تقسیم کردن موضوع نمایش به 3 قسمت به بهترین وجهی از فضای نامناسب بهره برده است.
در بخش اول که قسمت سمت چپ تابلو میباشد سریاز زره پوش را میبینید که با حالتی هراسان از نگهبان خوابالود میپرسد در آنجا چه میگذرد؟
و سپس در قسمت میانی دیوار همان تصویر اول وجود دارد که فرشته در حضور سنت پیتر میباشد و در نهایت در قسمت آخر سنت پیتر را میبینید که به همراه فرشته و به اذن خداوند آزاد شده است.
بیش از هرچیز کنتراست چشمگیر فرشته نورانی بسیار جلب توجه میکند و شما در هنگام تماشای تابلو گویی آرامش و موسیقایی حرکت فرشته و سنت پیتر را در میان سرو صدا و دستپاچگی نگهبانان به خوبی حس میکنید.
داستان برگرفته از عهد جدید است…سنت پیتر در شب قبل از محاکمه خود در سلول خوابیده بود.در این زمان فرشته ای ظاهر میشود و سنت پیتر را نجات میدهد .
در واقع آنچه در اثر کلی که در شکل زیر میبینید و ممکن است برای شما گیج کننده باشد این است که حداقل 2 سکانس از 3 سکانس نمایشنامه باید همزمان اتفاق بیافتد.یا دیده شدن همزمان فرشته درون سلول و متوجه شدن نگهبان زره پوش به نور ….یا آزادی سنت پیتر و متوجه شدن نگهبان زره پوش به زندان خالی!
و آنچه گیج کننده است این است که در واقع پله های چلوی سلول در واقع به چه حالتی هستند؟ایا یک ردیف پله سرتاسری و یا 2 ردیف پله داریم واگر 2 ردیف پله داریم چرا نگهبانان در پله های سمت راست هنوز خواب هستند؟
در واقع نکته در اینجاست که که دیوار روبروی سلول توسط نقاش برش زده شده است(1) و ما هنگامی که به سلول و فرشته درخشان نگاه میکنیم گویی او را از پشت دیواری ضخیم اما نامرئی در حال دیدن داخل سلول هستیم .2 ردیف پله هم در 2 طرف این دیوار قرار دارند.
توضیحات:برش زدن به نشان دادن مقطعی از تصویر بدون نشان دادن آنچه در جلوی قسمت برش خورده قرار دارد میگویند.همان تعریف برش زدن در پلانهای معماری
سنت پیتر یکی از حواریون عیسی و اولین اسقف شهر رم است
«رهایی» اثر رافائل
اکتبر 9, 2009
آثاری از رافائل و تحلیل و تفسیر آنها, رهایی فرشته, لئوی دهم, موسیقایی, نگهبان, واتیکان, کنتراست, پنجره, رهایی, رافائل 13 دیدگاه
اکتبر 10, 2009 @ 21:55:00
خیلی فرسک قشنگیه..مخصوصا قسمت وسطش..ممنون
اکتبر 12, 2009 @ 13:47:21
سلام دوست عزیز
مثل همیشه مطلب جالبی بود
مثل همیشه سوال دارم !
ما که تابحال فرشته ندیدیم ! و لی قاعداتا موقع توقف باید بالهاش بسته باشه و موقع حرکت بازباشه . در صورتیکه توی این نقاشی ، فرشته در حالتی که پیش سنت پیتر ایستاده بالهاش بازه و وقتی داره سلول رو ترک میکنه بالهاش بسته است ( یا حداقل دیده نمیشه)
ضمنا ، حالت دست چپ فرشته توی سکانس ترک سلول ، شبیه حالت دست چپ عذرای صخره هاست. به نظر شما مفهوم خاصی باید درک بشه ؟
شاید هم من اشتباه میکنم
شاد باشید
قلم عالی مستدام
اکتبر 12, 2009 @ 21:31:52
ماشالا به دقت…اصولا اینطور که به نظر میاد درباره بالها نقاش باید بی دقتی کرده باشه..البته از رافائل دقتی که داوینچی داشته رو انتظار نمیره چون اصول آناتومی رو به خوبی اون بلد نبوده…درباره حالت دستها هم نکته جالبی گفتین اما چیزی به ذهنم نمیاد مگر اینکه بقیه دوستان کمک کنند
مهٔ 21, 2010 @ 20:55:13
البته به نظر من کار نقاش درسته ، اگه دقت کنید فرشته رو هوا معلق برای همین بالهاش بازه ولی در قسمت دوم داره راه میره برای همین بالش بستس ، درسته ؟؟؟؟؟
اکتبر 13, 2009 @ 13:08:58
سلام جناب فوسکا . خیلی ممنون برای پست ها تون . شرمنده که به جز یک تشکر خشک و خالی کاری از دستم بر نمیاد و اطلاعات و دقتمم اونقدر بالا نیست که بخوام مثل جناب سوم شخص مفرد نظر های جالبی بدم .
خیلی خوشحال می شم که هر تابلویی که می زارید بگین با چه متریالی اونو کشیدن .
بازم ممنون
اکتبر 13, 2009 @ 13:09:59
نظربالایی ماله من بود . یادم رفت اسمم رو بنویسم
اکتبر 13, 2009 @ 17:22:09
سلام تیپاکس جان…اینکه زحمت میکشی و کامنت های حمایت کننده ات رو میذاری خیلی برام ارزش داره..باور کنید زنده بودن هر وبلاگی به کامنتهایی هستش که برای اون وبلاگ میزارن..از همه ی شما ممنونم و امیدوارم کسانی هم که احساس میکنن مطالب این وبلاگ مفید هستش با نظرات خودشون دلگرمی بدن
مریم مقدس تاجدار به همراه کودک و قدیسان اثری از روبنس « فوسکا
اکتبر 30, 2009 @ 14:07:50
مریم مقدس تاجدار به همراه کودک و قدیسان اثری از روبنس « فوسکا
اکتبر 30, 2009 @ 15:46:32
دسامبر 28, 2009 @ 18:17:25
در مورد بال ها : اول این ماهم مثل » او» ی عزیز فرشته ندیدیم . قرار دادن بال برای فرشته ها مثل یه قرار داد دراومده ولی در مورد چگونه قرار دادن اونها هنگام فرود یا اوج گیری اونها قرار دادی وجود نداره که هنگامی روی زمین هستند باز باشه یا بسته . پس این خرده گیری نیست که به اثر خدشه وارد کنه یا نقاش زیر سوال بره . صرف نشان دادن بال برای فرشته کافی به نظر می رسه .
اگر هم این جوری باشه میشه گفت فرشته را در اولین لحظه فرود نشان داده که هنوز بالهاش باز بوده .
دسامبر 28, 2009 @ 19:36:09
خوب اگر بال رو برای فرشته تعریف می کنیم پس باید خصوصیات بال رو هم از صاحب اصلیش (پرنده) قرض بگیریم. پس اینکه ما فرشته رو صاحب بال پرندگان بدونیم اما با یک سیستم جدید کار بکنه یک مقداری غیر طبیعی است به نظرم
دسامبر 28, 2009 @ 19:46:48
اصلا فرشته خودش طبیعی هست که بال هاش طبیعی باشه. تازه مگه پرندگان هنگام نشستن هم بال هاشون رو باز نگه نمی دارن . یه کم حیات وحش ببین .
ممنون از پاسخگویی . مرسی
آگوست 03, 2015 @ 03:02:00
وبلاگتون عالیه